مهارت اسکن کردن scanning و اسکیم کردن skimming در ریدینگ آیلتس
این دو مهارت در ریدینگ آیلتس بسیار با اهمیت است که باعث کسب نمره بالا در آیلتس می شود. این دو مهارت اگر به درستی انجام شوند میتوانند زمان را در آزمون ذخیره کند و به جواب درست راهنمایی کند. از سوی دیگر عدم اطلاع از این مهارت و همچنین به کارگیری نادرست و نداشتن تمرین موجب از دست دادن زمان و استفاده از بخش هایی از متنکه پاسخ ها در آن نمی باشد منجر می شود. گاهی زبان آموزان به غلط متصور می شوند که این دو مهارت پارسخ ها را بدون زحمت به ایشان نشان می دهد و نیاز به خواندن بخش های بزرگ متن نیس درحالیکه با دانستن نکته هایی طلایی به سادگی از تمامی متن گذشته و پاسخ بدون زحمت روبروی آن ها قرار میگیرد! برای نشان دادن نادرست بودن این تصور ها ابتدا به تعریف این دو مهارت ریدینگ می پردازیم:
1- اسکن کردن Scanning
یعنی حرکت دادن سریع چشم بر روی بخش های بولد متن مثل عنوان، بدنه، بخش های آغازین یا پایانی پاراگراف برای یافتن برخی لغات کلیدی یا عبارت های مورد نظر.
2- اسکیم کردن Skimming
خواندن سریع تمامی متن برای بدست آوردن یک تصویر کلی بدون تمرکز بر روی جزئیات تمامی پاراگراف ها.
مهارت های skimming ، scanning برای بالا بردن نمره ریدینگ آیلتس
در ابتدای مطلب اینکه به دلیل طولانی بودن و زمان اندک برای خواندن متن های ریدینگ باید تندخوانی تقویت شود صورتیکه که بتوانید بالاترین بازده را داشته باشید. برای تقویت تندخوانی دو مهارت Skimming و Scanning هستند مهارت اسکیمینگ همان سطحی خوانی برای پیدا کردن مفهوم کلی متن است و مهارت Scanning نیز به دنبال پیدا کردن اطلاعات خاص در متن می باشد.
گاهی ممکن است فکر کنید که نیازی به جزئی خوانی متن (Read in detail) نمی باشد اما این پیشنهاد اشتباهی است. البته که نباید متن را به صورت کامل بخوانید اما برای پی بردن به جواب سوالات به مقداری جزئی خواندن نیز نیاز می باشد به عبارت ساده تر، مهارتهای skimming و scanning روش های بسیار توصیه شده می باشند که به شما کمک کنند جواب سوالات کجای متن قرار دارند اما جزیی خوانی دقیقا به شما می گوید پاسخ چیست.
SKIMMING AND SCANNING
Skimming and scanning are two specific speed
-reading techniques, which enable you to
cover a vast amount of material very rapi
dly. These techniques are similar in process
but
different in purpose. Quickly "looking over" an article is neither
skimming nor scanning. Both
require specific steps to be followed.
I. S
KIMMING
is a method of rapidly moving the eyes over text with the
purpose of getting only the main ideas a
nd a general overview of the content.
A. Skimming is useful in
three different situations.
•
Pre-reading--Skimming is more thorough than simple previewing
and can give a more accurate pictur
e of text to be read later.
•
Reviewing--Skimming is useful fo
r reviewing text already read.
•
Reading--Skimming is most of
ten used for quickly reading
material that, for any number of
reasons, does not need more
detailed attention.
B. Steps in skimming an article
•
Read the title--it is the shortest
possible summary of the content.
•
Read the introduction or lead-in paragraph.
•
Read the first paragraph completely.
•
If there are subheadings, read ea
ch one, looking for relationships
among them.
•
Read the first sentence of each remaining paragraph.
a. The main idea of most para
graphs appears in the first
sentence.
b. If the author's pattern is
to begin with a question or
anecdote, you may find the last sentence more valuable.
6. Dip into the text looking for:
a. Clue words that answer who, what, when, why, how
b. Proper nouns
c. Unusual words, especially if capitalized
d. Enumerations
e. Qualifying adjectives (best, worst, most, etc.)
f. Typographical cues--itali
cs, boldface, underlining,
asterisks, etc.
7. Read the final paragraph completely.
C. Mastering the art of skimming eff
ectively requires that you use it as
frequently as possible.
D. Skimming can usually be accomplished at about 1000 words per minute.
II.
SCANNING
rapidly covers a great deal of
material in order to locate a
specific fact or piece of information.
A. Scanning is very useful for finding a
specific name, date, statistic, or fact
without reading the
entire article.
B. Steps in scanning an article.
•
Keep in mind at all times what
it is you are searching for. If you
hold the image of the word or idea
clearly in mind, it is likely to
appear more clearly than
the surrounding words.
•
Anticipate in what form the information is likely to appear--
numbers, proper nouns, etc.
•
Analyze the organization of the c
ontent before starting to scan.
a. If material is familiar or fairly brief, you may be able to
scan the entire article
in a single search.
b. If the material is lengthy
or difficult, a preliminary
skimming may be necessary to determine which part of the
article to scan.
•
Let your eyes run rapidly over seve
ral lines of print at a time.
•
When you find the sentence that has the information you seek,
read the entire sentence.
C. In scanning, you must be willing to sk
ip over large sections of text without
reading or understanding them.
D. Scanning can be done at 1500 or more words per minute.